Holandská tradice svatého Mikuláše a jeho Černého Petra

Holandská tradice svatého Mikuláše a jeho Černého Petra
Libí se vám článek?

Holandská tradice Svatého Mikuláše a jeho Černého Petra

   Přes 150 let v Nizozemsku doprovází Svatého Mikuláše jeho druh Černý Petr. Děti ho milují, přináší jim radost a dárky.  V posledních dekádách se však rozvinula diskuse o rasismu, který Černý Petr představuje pro některé dospělé.

  img_04_text-mala.jpg

 Černý Petr – Zwarte Piet – má nalíčenou černou tvář, výrazné červené rty a renesanční oblečení. Doprovází Svatého Mikuláše a připlouvá s ním na parníku ze Španělska.  Vlastně Svatého Mikuláše doprovází celá družina jeho Černých Petrů, jejichž úkolem je pobavit davy čekajících dětí a rozdat jim sladkosti a malé dárky. Takto vypadá mikulášská tradice v Nizozemsku.

 

  Předlohou Černého Petra byla postava Maura. Maurové byli muslimští Arabové a Berbeři ze severní Afriky, kteří od 8. do 15. století ovládli jižní Španělsko a Portugalsko. Posledním muslimským státem na území Španělska byla Granada, která byla v rámci tzv. křesťanské reconquisty dobytá v roce 1492.

 

 

img_06_text-mala.jpg

Poprvé byl Černý Petr popsán a vyobrazen v roce 1850 v knize amsterodamského učitele Jana Schenkmana s názvem „Svatý Mikuláš a jeho sluha“. Vypadal jako tmavá postava v maurském oděvu a ještě neměl své jméno. To dostal koncem 19. století – Zwarte Piet. Kniha byla vydávána po sto let do roku 1950 a měla velký vliv na podobu dnešních oslav po celém Nizozemsku. Na připlutí parníku ze Španělska čekají davy lidí a Mikuláš se svou družinou Černých Petrů pak prochází průvodem obklopen hlavně dětmi, které Černí Petrové štědře obdarovávají a z pytlů jim rozhazují sladkosti. Na náměstích se následně koná pro děti veselice a děti též bývají v kostýmech Černých Petrů, jakožto i obsluha v přilehlých restauracích.

   V posledních desetiletích se lidskoprávní organizace a různé spolky snaží upozorňovat na údajný rasistický podtext těchto oslav. V Černém Petrovi spatřují černého otroka a katalyzátor rasistických myšlenek. Holandské veřejnosti se pokoušejí představit náhradní a „neutrální“ verzi líčení Černého Petra v jiných barvách. V roce 2013 demonstrovalo v Amsterdamu několik stovek lidí, protestovali proti Černému Petrovi a požadovali jeho odstranění z mikulášského průvodu a oslav organizovaných městem. Některé malé veřejné či soukromé oslavy změnily barvu jeho tváře na variantu duhovou či „jen“ umouněnou od sazí.

 

 img_05_text-mala.jpgNěkteří zpravodajové pracující pod záštitou Rady lidských práv OSN dokonce na vládě Nizozemska požadovali vyšetření tohoto obviňování z rasismu. Vláda odpověděla, že mikulášské oslavy jsou tradicí pro děti, kterou si různé části společnosti vykládají různě. Dle výzkumu z roku 2013 nevnímá 92 % Holanďanů Černého Petra rasisticky či ve spojení s otroctvím a 91 % je proti změnám jeho vzhledu. Do diskuse se zapojil i známý holandský populista Geert Wilders, který sbírá mnoho politických bodů svou proti imigrantskou rétorikou, a prohlásil, že by raději zlikvidoval OSN, než Černého Petra.

   Fotografie mikulášských oslav jsou z holandského městečka Heusden, které leží zhruba v polovině vzdálenosti mezi Eindhovenem a Rotterdamem. Nechť si každý udělá obrázek o tom, jestli má Zwarte Piet rasistický podtext či nikoliv.

Na závěr lze doplnit, že například v Německu doprovází Mikuláše bílý fousatý čeledín Knecht Ruprecht, ve Francii a ve valónských oblastech obdobný Père Fouettard, v Rakousku a v Maďarsku čert Krampus a u nás v České republice čerti a andělé beze jména.

img_02_text-velka.jpg

img_03_text-velka.jpg

img acd

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *