Budapešťská podzemní dráha

Od | Duben 4, 2018

Poslední aktualizace:

Budapešťská podzemní dráha (metro M1)

   Plány na nadzemní veřejnou dráhu po „páteřní“ Andrássyho třídě v Budapešti pocházejí již z roku 1870, ale technický vývoj nelze zastavit, a tak 2.5.1896 byla do provozu uvedena pod touto třídou první podzemní dráha na evropském kontinentu. Stalo se tak u příležitosti oslav maďarského milénia – tisícího výročí příchodu maďarských kmenů vedených Arpádem do Panonské nížiny.

   První velká rekonstrukce se udála až po 77 letech provozu v roce 1973, kdy byl např. změněn dřívější levostranný provoz za pravostranný a rozšířen počet původních stanic z 8 na 11. Celková délka podzemní dráhy je 4400 m, vede z náměstí Vörösmarty tér pod Andrássyho třídou do městského parku a relaxační zóny Városliget.

   Další a zatím poslední generální rekonstrukce se uskutečnila v letech 1995-96 (po 100 letech provozu) a probíhala shora – odkrytím povrchu Andrássyho třídy. Nejstarší kontinentální podzemní dráha dostala současný vzhled, kdy jsou velmi dobře zachovány a obnoveny všechny historické prvky ve stanicích. Otevřeno bylo též muzeum podzemní dráhy v přestupní stanici Deák tér. Dnešní intervaly mezi vlaky se pohybují od 1’50“ do 7‘ a jezdí rychlostí max. 20 km/h.

Jak se Vám líbí tento článek?

One thought on “Budapešťská podzemní dráha

  1. Skompasem.cz

    Pokud se vám článek líbil, okomentujte ho. Potěšíte tím autora.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.