Budapešťská podzemní dráha

Budapešťská podzemní dráha (metro M1)

   Plány na nadzemní veřejnou dráhu po „páteřní“ Andrássyho třídě v Budapešti pocházejí již z roku 1870, ale technický vývoj nelze zastavit, a tak 2.5.1896 byla do provozu uvedena pod touto třídou první podzemní dráha na evropském kontinentu. Stalo se tak u příležitosti oslav maďarského milénia – tisícího výročí příchodu maďarských kmenů vedených Arpádem do Panonské nížiny.

   První velká rekonstrukce se udála až po 77 letech provozu v roce 1973, kdy byl např. změněn dřívější levostranný provoz za pravostranný a rozšířen počet původních stanic z 8 na 11. Celková délka podzemní dráhy je 4400 m, vede z náměstí Vörösmarty tér pod Andrássyho třídou do městského parku a relaxační zóny Városliget.

   Další a zatím poslední generální rekonstrukce se uskutečnila v letech 1995-96 (po 100 letech provozu) a probíhala shora – odkrytím povrchu Andrássyho třídy. Nejstarší kontinentální podzemní dráha dostala současný vzhled, kdy jsou velmi dobře zachovány a obnoveny všechny historické prvky ve stanicích. Otevřeno bylo též muzeum podzemní dráhy v přestupní stanici Deák tér. Dnešní intervaly mezi vlaky se pohybují od 1’50“ do 7‘ a jezdí rychlostí max. 20 km/h.

Jak se Vám líbí tento článek?

Poslední aktualizace:

1 komentář: „Budapešťská podzemní dráha

  • Pokud se vám článek líbil, okomentujte ho. Potěšíte tím autora.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.