10 zemí s největším počtem obchodních lodí
(počet obchodních plavidel v roce 2007)
- Panama5764
- Libérie1948
- Čína 1775
- Malta1281
- Bahamy1213
- Singapur1131
- Rusko1130
- Antigua a Barbuda 1059
- Hongkong 1009
- Indonésie 965
( Zdroj: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/index.html )
Panama vévodí již dlouho žebříčku největších námořních velmocí. Jedná se o klasickou zemi „levné vlajky“ – pod panamskou vlajkou plují především lodě USA a dalších vyspělých zemí, které v Panamě platí mnohem nižší daně než by bylo nutno odvádět v USA či Evropě. Z mezinárodně právního hlediska pak spadají lodě pod jurisdikci toho státu, pod jehož vlajkou plují. Další typické země levné vlajky jsou například Libérie, Bahamy, nebo země s největším loďstvem v Evropě, Malta.
V žebříčku výjimečně udávám i jedno území, které není nezávislým státem – Hongkong. Je to území se zvláštním statutem, patřící Čínské lidové republice. Z hlediska námořního a daňového práva se však jedná o samostatnou zemi s jinou daňovou legislativou než je ve „zbytku“ Číny a nelze jednoduše její lodě přiřadit k Číně. Podobné je to například v případě Kajmanských ostrovů, patřících Velké Británii. Lodě plující pod hongkongskou či kajmanskou vlajkou platí jiné daně, než kdyby byly registrovány přímo V Číně či Velké Británii.
Poměrně významným námořnictvem se mohlo svého času pochlubit i Československo, které mělo největší námořní loďstvo ze všech vnitrozemských států světa a vlastnilo i malé přístavy v Hamburku a ve Štětíně. Po „zdařilé“ kuponové privatizaci se však československé loďstvo dostalo do rukou finančnímu dobrodruhovi Viktoru Koženému, který je prodal zahraničním investorům. Česká republika tak v současnosti vlastní jednu jedinou námořní loď.
Pokud se vám článek líbil, okomentujte ho. Potěšíte tím autora.