Jdi na obsah Jdi na menu
 


Holandská tradice Svatého Mikuláše a jeho Černého Petra (Marek Timár)

26. 3. 2014

Holandská tradice Svatého Mikuláše a jeho Černého Petra

   Přes 150 let v Nizozemsku doprovází Svatého Mikuláše jeho druh Černý Petr. Děti ho milují, přináší jim radost a dárky.  V posledních dekádách se však rozvinula diskuse o rasismu, který Černý Petr představuje pro některé dospělé.

 

   img_04_text-mala.jpgČerný Petr – Zwarte Piet – má nalíčenou černou tvář, výrazné červené rty a renesanční oblečení. Doprovází Svatého Mikuláše a připlouvá s ním na parníku ze Španělska.  Vlastně Svatého Mikuláše doprovází celá družina jeho Černých Petrů, jejichž úkolem je pobavit davy čekajících dětí a rozdat jim sladkosti a malé dárky. Takto vypadá mikulášská tradice v Nizozemsku.

 

  Předlohou Černého Petra byla postava Maura. Maurové byli muslimští Arabové a Berbeři ze severní Afriky, kteří od 8. do 15. století ovládli jižní Španělsko a Portugalsko. Posledním muslimským státem na území Španělska byla Granada, která byla v rámci tzv. křesťanské reconquisty dobytá v roce 1492.

 

   Poprvé byl Černý Petr popsán a vyobrazen v roce 1850 v knize img_06_text-mala.jpgamsterodamského učitele Jana Schenkmana s názvem „Svatý Mikuláš a jeho sluha“. Vypadal jako tmavá postava v maurském oděvu a ještě neměl své jméno. To dostal koncem 19. století – Zwarte Piet. Kniha byla vydávána po sto let do roku 1950 a měla velký vliv na podobu dnešních oslav po celém Nizozemsku. Na připlutí parníku ze Španělska čekají davy lidí a Mikuláš se svou družinou Černých Petrů pak prochází průvodem obklopen hlavně dětmi, které Černí Petrové štědře obdarovávají a z pytlů jim rozhazují sladkosti. Na náměstích se následně koná pro děti veselice a děti též bývají v kostýmech Černých Petrů, jakožto i obsluha v přilehlých restauracích.

 

   V posledních desetiletích se lidskoprávní organizace a různé spolky snaží upozorňovat na údajný rasistický podtext těchto oslav. V Černém Petrovi spatřují img_05_text-mala.jpgčerného otroka a katalyzátor rasistických myšlenek. Holandské veřejnosti se pokoušejí představit náhradní a „neutrální“ verzi líčení Černého Petra v jiných barvách. V roce 2013 demonstrovalo v Amsterdamu několik stovek lidí, protestovali proti Černému Petrovi a požadovali jeho odstranění z mikulášského průvodu a oslav organizovaných městem. Některé malé veřejné či soukromé oslavy změnily barvu jeho tváře na variantu duhovou či „jen“ umouněnou od sazí.        

 

   Někteří zpravodajové pracující pod záštitou Rady lidských práv OSN dokonce na vládě Nizozemska požadovali vyšetření tohoto obviňování z rasismu. Vláda odpověděla, že mikulášské oslavy jsou tradicí pro děti, kterou si různé části společnosti vykládají různě. Dle výzkumu z roku 2013 nevnímá 92 % Holanďanů Černého Petra rasisticky či ve spojení s otroctvím a 91 % je proti změnám jeho vzhledu. Do diskuse se zapojil i známý holandský populista Geert Wilders, který sbírá mnoho politických bodů svou proti imigrantskou rétorikou, a prohlásil, že by raději zlikvidoval OSN, než Černého Petra. 

   Fotografie mikulášských oslav jsou z holandského městečka Heusden, které leží zhruba v polovině vzdálenosti mezi Eindhovenem a Rotterdamem. Nechť si každý udělá obrázek o tom, jestli má Zwarte Piet rasistický podtext či nikoliv.

 

   Na závěr lze doplnit, že například v Německu doprovází Mikuláše bílý fousatý čeledín Knecht Ruprecht, ve Francii a ve valónských oblastech obdobný Père Fouettard, v Rakousku a v Maďarsku čert Krampus a u nás v České republice čerti a andělé beze jména.  

img_02_text-velka.jpg

img_03_text-velka.jpg

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář